Druk sublimacyjny

Druk sublimacyjny

Druk sublimacyjny

Druk sublimacyjny staje się coraz częściej spotykaną metodą wykonywania nadruków nie tylko na koszulkach, ale i na wielu innych powierzchniach takich jak kubki, proporce, podkładki pod mysz i wiele innych. Czemu zawdzięcza taką popularność? Jakie zalety za sobą niesie nanoszenie nadruków metodą sublimacyjną?

Czym jest sublimacja?

Sublimacja jest to w uproszczeniu reakcja fizyczna, w której dochodzi do przemiany fazowej ze stanu stałego bezpośrednio w stan gazowy, bez przechodzenia przez stan ciekły. Po raz pierwszy proces ten opisał anonimowy średniowieczny alchemik, jednakże stworzył on definicję, która w dalszym ciągu jest w dużej mierze prawidłowa. Proces sublimacji zachodzi w takich warunkach atmosferycznych (ciśnienie i temperatura), w których dane ciało nie może istnieć w formie ciekłej. Aby doszło do sublimacji, ciśnienie cząstkowe nad powierzchnią ciała musi być niższe od ciśnienia równowagi dla danej temperatury, dodatkowo temperatura sublimacji musi być niższa od temperatury punktu potrójnego (taka wartość ciśnienia i temperatury, która jest granicą dla wszystkich stanów- stałego ciekłego i gazowego).

sublimacja, proces sublimacji

Zjawisko sublimacji stosowane jest zwykle w procesie oczyszczania związków chemicznych, które mają zbyt wysoką temperaturę wrzenia, przez co proces destylacji byłby zbyt kłopotliwy. Tym sposobem najczęściej oczyszcza się mieszaniny jodu, salmiaku, kamfory, antracenu. Przykładem ciała sublimującego w warunkach normalnych jest suchy lód, czyli dwutlenek węgla w formie stałej.

Druk sublimacyjny- proces powstania nadruku

Druk sublimacyjny należy do kategorii druku transferowego, czyli polega na nadrukowaniu wzoru na odpowiednią folię, którą z kolei przygrzewa się do materiału. Pozostaje jednak pytanie jak wykorzystywana jest do tego sublimacja?

Proces wykonania nadruku metodą sublimacyjną do złudzenia przypomina termotransfer. W pierwszej kolejności wykonuje się wydruk w odbiciu lustrzanym atramentami sublimacyjnymi na drukarce dostosowanej do tychże farb. Następnie za pomocą termoprasy grafika jest przedrukowywana na dany materiał. W tym momencie podobieństwa się kończą i zachodzi zjawisko sublimacji- zastygnięty atrament pod wpływem wysokiego ciśnienia i temperatury przemienia się w parę, która z kolei wnika w rozszerzone pory materiału.

W tym momencie należy poruszyć podstawową kwestię druku sublimacyjnego- użyty materiał. Sublimacja może być wykorzystywana jedynie na powierzchniach sztucznych. Uzasadnione jest to osadzaniem się atramentowej pary w powierzchnię- poliester pod wpływem wysokiej temperatury rozszerza się umożliwiając zagnieżdżenie się atramentu. W przypadku materiałów z tworzyw naturalnych (np. bawełnianych) sublimacja nie dałaby oczekiwanych efektów, gdyż grafika nie miałaby gdzie osiąść (pory pozostałyby zamknięte).

Zastosowanie druku sublimacyjnego

Druk sublimacyjny stosuje się przede wszystkim na przedmiotach z tworzywa sztucznego , czyli syntetycznych polimerów. Do polimerów syntetycznych można zaliczyć przede wszystkim plastik, który jest najbardziej rozpowszechnionym tworzywem. Należy uwzględnić również tworzywa sztuczne konstrukcyjne (plexi, PVC, poliwęglany, poliuretany), włóknotwórcze (poliester, satyna, spandex, nylon, stylon, anilana), błonotwórcze (materiały i wyroby malarskie takie jak kleje, farby, laminaty) oraz kauczukowe (kauczuk syntetyczny i gumy). Istnieje również możliwość naniesienia nadruku sublimacyjnego na przedmiotach z tworzyw naturalnych (jak np. drewno czy bawełniane koszulki)- w tym celu powierzchnię należy pokryć płynnym poliestrem (np. w spreju), dzięki któremu tusz będzie w stanie wniknąć w powierzchnię materiału. Inną możliwością jest zastosowanie papieru transferowego do tuszy sublimacyjnych lub folie subli flex i subli flock, wtedy nadruk powstaje identycznie jak termotransfer.

Druk sublimacyjny z powodzeniem stosuje się w przemyśle reklamowym i promocyjnym- kubki, breloczki, odzież reklamowa, koszulki, długopisy oraz przedmioty trochę większe, takie jak parasole, meble, czy nawet części samochodowe. Innym istotnym przeznaczeniem jest produkcja przemysłowa na małą lub dużą skalę- jest to tania metoda wykonywania np. koszulek z nadrukami, cena jednostkowa nie różni się zbytnio między sobą biorąc pod uwagę liczbę sztuk- wykonanie pojedynczego nadruku jest jak najbardziej opłacalne. Dodatkowo sublimację stosuje się w przypadku gdy termodruk byłby niemożliwy ze względu na wykorzystany materiał lub czynniki jakimi będzie w przyszłości poddawany, np. sublimacja wykorzystywana jest przy produkcji odzieży sportowej- dresów, koszulek piłkarskich, butów.

Druk sublimacyjny może więc być zastosowany np. na płytkach ceramicznych...


... a nawet obuwiu.


Jedynym ograniczeniem w przypadku sublimacji może być kształt prasy, ponieważ musi być ona ściśle dostosowana do kształtu przedmiotu- w całym procesie istotne jest równomierne rozłożenie nacisku i temperatury (np. do kubków stosuje się specjalne prasy cylindryczne).

Wady i zalety sublimacji nadruku

Podstawowymi zaletami druku sublimacyjnego jest:

  • wysoka odporność na ścieranie, mycie, czyszczenie- nadruk jest praktycznie nie do zdarcia,
  • odporność na czynniki atmosferyczne i chemiczne (promienie UV, detergenty),
  • wyrazistość nadruku- wyraziste i ostre linie, wysokie nasycenie kolorów, przejścia tonalne bez efektu rastrowego,
  • poziom integracji nadruku- wzór pozostaje niewyczuwalny pod palcami,
  • możliwość wykonania nadruku na tworzywach sztucznych jak i naturalnych (po wcześniejszym ich przygotowaniu)

Niestety sublimacja ma też swoje wady:

  • ograniczenie w kolorystyce materiału- nadruk można wykonać jedynie na tworzywach jasnych, najlepiej białych. Uzasadnione jest to tym, iż nie istnieją białe farby sublimacyjne, przy wydruku kolor biały jest ignorowany,
  • dosyć złożony proces produkcyjny- wykupienie specjalnych materiałów, dokładne dostosowanie parametrów prasy do materiału (odpowiedni nacisk, temperatura i czas),
  • ograniczenia sprzętowe do wydruków wielkoformatowych,
  • duże koszty inwestycyjne (zakup drukarki, kupno specjalnych farb i innych materiałów).


t-shirt Informacja Turystyczna t-shirt Green  Power t-shirt Eat Green
t-shirt Help Im online and cant Quit t-shirt XXXL KOMIXXY.pl- WEEEE T-shirt Tape Retro
t-shirt 8 Cud Świata t-shirt Amnesty International- 3 KOLOROWA ŚWIECA t-shirt Piwny Detektyw

Polecane

Historia sitodruku Historia sitodruku

Historia sitodruku Sitodruk jest jedną z najpopularniejszych metod nanoszenia nadruków na koszulki. Jednakże należy pamiętać o tym, iż technika ta ni...

 

Termonadruk (lub inaczej termotransfer) Termonadruk (lub inaczej termotransfer)

to metoda wykonywania nadruku polegająca na wgrzaniu w materiał wyciętej folii lub wzoru naniesionego na papier transferowy. Technika ta ma swoje zas...

 

Sitodruk - technika nadruku bezpośredniego Sitodruk - technika nadruku bezpośredniego

Sitodruk (druk sitowy) to metoda wykonywania nadruku na tekstyliach za pomocą specjalnych farb i szablonów. Druk wykonywany jest bezpośrednio na tkan...

 

Techniki Nadruku Techniki Nadruku

Obecnie istnieje wiele technologii wyrabiania nadruków na materiałach tekstylnych. Niektóre z nich mają swój początek już w czasach starożytnych a in...